חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ירושלים של זהב

עזרה בתכנון טיול בירושלים? השאירו פרטים 👇

ירושלים של זהב נבחר בשנת 1998 לשיר לרגל 50 שנה לעצמאות ישראל ונחשב להמנון הלאומי הלא רשמי. שיר ירושלים של הזהב, אחד מאוצרות התרבות הבלתי מעורערים של ישראל כיום, הוא תופעה יוצאת דופן בתחום התרבותי של המדינה ועורר עניין אקדמי שולי.

מלחמת ששת הימים פרצה שלושה שבועות לאחר יציאת השיר והשיר הפך לזעקה מוסרית של צבא ישראל

שמר שר את השיר לחיילים בפסטיבל מלחמת ששת הימים, מה שהפך אותו לראשון ששמע אותו בעולם. השיר בוצע כמה ימים לאחר פסטיבל המוזיקה, כשנעמי שרה אותו לחיילים ישראלים. ירושלים של זהב נבחר לשיר השנה לישראל בשנת 1967, 50 שנה לעצמאות ישראל בשנת 1998 ושירו של התוף וגוויית התופים של לה קרוס ויסקונסין בלו סטארס בשנת 1998.

ירושלים של זהב נכתבה בשנת 1967 על ידי נעמי שמר ולסיפור סונגאס תפקיד גדול בהשפעתו הרגשית. ירושלים של זהב) לפסטיבל המוזיקה הישראלית ב -1967 שהתקיים במלאת 19 שנה לחגיגות יום העצמאות ה -19 של ישראל.

במהלך המלחמה קיבל השיר מעמד של המנון לאומי. עם הזמן, היו שהציעו להפוך אותו להמנון הישראלי הרשמי. זה היה נושא למחלוקת בישראל והינו המנון בלתי פורמלי מאז ניצחון ישראל במלחמת ששת הימים והקשר בין הנושא לסרט האמריקאי משנת 1993.

נעמי שמר הייתה אחת מכותבי השירים המצליחים ביותר בישראל והתבקשה להלחין את השיר

היא כתבה את השיר המקורי לפסטיבל הזמר הישראלי, פסטיבל זמר ישראלי שלא היה תחרות, אך הוזמן על ידי ראש העיר טדי קולק והתקיים ב -15 במאי 1967, בלילה שלפני יום העצמאות ה -19 של ישראל. נעמי שמר, כותבת שירים, כתבה את "ירושלים של זהב" לפסטיבל.

שלושה שבועות לאחר הופעת הבכורה של השיר בפסטיבל המוזיקה פרצה מלחמת ששת הימים

ב- 15 במאי 1967, יום העצמאות של ישראל, שר זמר צעיר ואלמוני שיר חדש המוקדש לירושלים כדי להגיע לקהל. שמר תפס את הגעגוע העצוב והעתיק של העיר ונבחר על ידי הזמר הצעיר להופעת הבכורה הרשמית של השירים.

מבחר יצירות ייחודיות מארכיון נעמי שמר

השמורות על ידי המחלקה למוסיקה בספריות הלאומיות, מספרות את סיפורה של ירושלים מנקודת מבט אחרת. דף עם המילים וההערות לשיר "ירושלים של זהב" (כתב הזהב) בכתב היד של המלחינה נעמי שמרס, השיג 67,650 דולר במכירה פומבית ביום שלישי בירושלים. ראו 12 ביצועים היסטוריים לשיר בכתבה של קף ישראל "12 גרסאות ירושלם של זהב" (17 במאי 2012), 17 במאי 2012.

שירי נעמי שמר שרו בגנים, בתי ספר, תנועות נוער, יחידות צבא ובאירועי שמחה ואבל. כדי להיענות לבקשתה שודרו אבלים בהלווייתה בטלוויזיה הארצית כדי לתת הספדים, ושלושה משיריה שרו גם הם.

האבן הירושלמית המפורסמת, המאפיינת את רוב הבניינים החדשים והישנים של העיר, הייתה מאפיין מרכזי בנוף העיר בזמן בית המקדש הראשון.

המגינים האמיצים של הימין המהיר איחדו כוחות עם הקרן הירוקה לירושלים, רשות העתיקות והחברה להגנת הטבע בישראל כדי להילחם בהתקפה המחודשת המחרידה על קן סוויפט, מקום ובלוק בשם להגן על בטיחות המתפללים בכותל.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בירושלים מתחילה כאן