חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כמה פעמים מוזכרת ירושלים בתנ"כ? בקוראן? בברית החדשה?

עזרה בתכנון טיול בירושלים? השאירו פרטים 👇

כמה פעמים מוזכרת ירושלים בתנ"כ? העיר ירושלים מוזכרת בתנ"ך 669 פעמים. בתוך 238 פרקים.

היא מופיעה לראשונה בספר יהושע, שם היא נקראת "שלם" ומזוהה עם עיר מולדתו של מלכיצדק, כהן עליון. לאורך התנ"ך, ירושלים משמשת כבירת ממלכת ישראל המאוחדת, ממלכת יהודה, וכן כמרכז רוחני, דתי ופוליטי לעם היהודי.

להלן כמה דוגמאות להופעותיה של ירושלים בתנ"ך:

  • ספר יהושע: "וַיִּשְׁלַח אֲדֹנִי-צֶדֶק מֶלֶךְ יְרוּשָׁלַיִם אֶל-הוֹרָמָה" (יהושע י', א')
  • ספר שמואל ב': "וַיַּעַל דָּוִיד וְכָל-יִשְׂרָאֵל יְרוּשָׁלַיִם אֲשֶׁר לַיְבֻסִי שֹׁכֵן הָאָרֶץ" (שמואל ב' ה', ו')
  • ספר מלכים א': "וַיַּחֲלֹל שְׁלֹמֹה לִבְנוֹת אֶת-בֵּית ה' בִּירוּשָׁלַיִם בְּהַר הַמֹּרִיָּה אֲשֶׁר נִרְאָה לְדָוִיד אָבִיו אֲשֶׁר הִכִּין בִּמְקוֹם דָּוִיד בַּגֹּרֶן אֲרַוְנָה הַיְבֻסִי" (מלכים א' ה', ט"ו)
  • ספר תהילים: "אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלַיִם תִּשְׁכַּח יְמִינִי" (תהילים קל"ז, ה')
  • ספר ישעיהו: "הִנֵּה אָנֹכִי מְשַׂמֵּחַ אֹתָהּ וְשַׂמְחֵתִי אֶת-עַמִּי וְשָׁבְתָה יְרוּשָׁלַיִם לְגִילָה וְשָׂשׂוֹן וְנָס הַיָּגוֹן וְהָאֲנָחָה" (ישעיהו ס"ה, י"ח)

הופעותיה הרבות של ירושלים בתנ"ך מדגישות את חשיבותה הרבה כמרכז רוחני, לאומי ותרבותי עבור העם היהודי. ירושלים נתפסת כעיר קדושה, עיר של מורשת היסטורית עתיקה, עיר של תקווה ותפילה, ועיר שתמשיך להיות סמל מרכזי עבור העם היהודי גם לדורות הבאים.

כמה פעמים מוזכרת ירושלים בקוראן?

ירושלים אינה מוזכרת בשמה המפורש בקוראן. עם זאת, ישנם פרשנים המוצאים רמזים לירושלים בפסוקים מסוימים.

  • פסוק "המסע הלילי" (סורה 17, פסוק 1): "ישתבח [אללה] אשר הסיע את עבדו [ב]לילה מן המסגד הקדוש אל המסגד האחרון (=הרחוק יותר)". פרשנים מסוימים מזהים את "המסגד האחרון" עם בית המקדש בירושלים, בעוד אחרים מפרשים אותו כמקדש בשמים.
  • פסוק "הכוונה" (סורה 2, פסוק 145): "הנה פניתי אל אשר ברא את השמים ואת הארץ, חָנִיף, ואינני מן המשתפים. ודאי, לך התפילה והשבח, ואתה תוכל לכל דבר". פרשנים מסוימים רואים בפסוק זה רמז לשינוי כיוון התפילה מהר הבית בירושלים לכיוון מכה, לאחר הגירת מוחמד.
  • סיפורי הנביאים: סיפורי הנביאים إبراهيم (אברהם), إسحاق (יצחק) ויעקב (יעקב) קשורים גם לירושלים, אף על פי שהעיר אינה מוזכרת בשם.

חשוב לציין כי אין הסכמה חד משמעית בקרב פרשני הקוראן לגבי משמעותם של פסוקים אלו. ישנם פרשנים המייחסים להם חשיבות רבה לירושלים, בעוד אחרים רואים בהם רמזים כלליים יותר.

לסיכום: ירושלים אינה מוזכרת בשמה המפורש בקוראן, אך ישנם רמזים אפשריים לקיומה בפסוקים מסוימים. משמעותם של פסוקים אלו נתונה לפרשנות, וישנם חילוקי דעות בין פרשני הקוראן בנוגע אליהם.

כמה פעמים מוזכרת ירושלים בברית החדשה?

בברית החדשה ירושלים מוזכרת בערך 130 פעמים. היא עיר מרכזית וחשובה בסיפור חייו של ישו ובתחילת דרכה של הנצרות.

הנה כמה דוגמאות להופעותיה של ירושלים בברית החדשה:

  • בשורת מתי: "וַיֵּלֶךְ וַיָּבֹא יְרוּשָׁלָיִם וַיָּבֹא אֶל-הַהֵיכָל וַיַּחֵל לְגָרֵשׁ אֶת-הַמֹּכְרִים וְהַקֹּנִים בַּהֵיכָל וַיַּהֲפֹךְ אֶת-שְׁלְחָנוֹת הַחֲלִיפִים וְאֶת-כִּסְאוֹת מֹכְרֵי הַיּוֹנִים" (מתי כ"א, י"ב)
  • בשורת לוקאס: "וְאַחֲרֵי אֲשֶׁר כִּלָּה כָּל-אֵלֶּה וַיַּעַל יֵשׁוּעַ מִן-הַגָּלִיל וַיָּבֹא אֶל-גְּבוּל יְהוּדָה וַיַּעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן" (לוקאס י"ז, י"א)
  • מעשי השליחים: "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי הַשָּׁבוּעוֹת וַיִּהְיוּ כֻלָּם יַחַד בְּמָקוֹם אֶחָד" (מעשי השליחים ב', א')
  • חזון יוחנן: "וְאַחֲרֵי כֵן רָאִיתִי מַלְאָךְ יֹרֵד מִן-הַשָּׁמַיִם מַחֲזִיק בְּמַפְתֵּחַ הַתְּהוֹם וּשְׁלַשְׁלָה גְּדֹלָה בְּיָדוֹ" (חזון יוחנן כ', א')

ירושלים משמשת בברית החדשה כרקע לאירועים רבים בחייו של ישו, כגון:

  • לידתו בבית לחם
  • הטבלתו בנהר הירדן
  • כניסתו המפוארת לירושלים
  • צליבתו על הר גולגולתא
  • תחייתו מן המתים
  • עלייתו לשמים

העיר ירושלים נתפסת בברית החדשה כמקום קדוש ומרכזי עבור הנצרות. היא עיר של גאולה, עיר של תקווה, ועיר שתמשיך להיות סמל חשוב עבור נוצרים רבים ברחבי העולם.

לסיכום: ירושלים מוזכרת רבות בברית החדשה ומהווה תפאורה מרכזית לסיפור חייו של ישו ולתחילת דרכה של הנצרות. העיר ירושלים נתפסת כמקום קדוש ומרכזי עבור נוצרים רבים.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בירושלים מתחילה כאן